Ho Chi Minh City .. hari keempat

Tarikh : 16/7/2016

Selesai sarapan kami terus berjalan kaki ke Pasar Ben Than lagi untuk membeli beberapa pasang kain sutera Vietnam yang di kirim oleh saudara-mara pada malam tadi. Biasalah harga kain sutera Vietnam tu dalam RM50 , tapi disebabkan dah kenal dan biasa dengan penjual tu , dia memberi harga istimewa utk kami.



 Pening kepala jurual melayan karenah kami.

Tak ramai pengunjung Malaysia di pasar ni memandangkan sekarang masih di bulan Syawal

Perut pun dah berbunyi , setelah selesai urusan di pasar , kami terus ke Malaysia Street untuk mencari restoren makanan halal .Target kami kali ini adalah Restoren Hj Mansor betul-betul di sebelah pasar tersebut. Kami memesan 2 mangkuk sup daging popular iaitu sup@Pho Daging dan 5 pinggan nasi kosong. Rupanya dalam sup tu ada pulak mee, so memang makan besar la kami sampai kenyang giler. Harga Pho daging tu sekitar 70,000 Dong , nasi kosong 10,000 Dong sepinggan dan percuma air kosong ais. Memang lazat sup ni , kalau datang ke HCMC tak merasa sup ni memang tak sah lah.


 Perut dah berbunyi ni , makanan tak sampai-sampai lagi. Penat juga menunggu

Pho@sup daging - sup daging yang amat popular di HCMC , Di dalam sup ada meat ball , daging , taugeh , kuewtiow , daun bawang dan ulam-ulaman. Sup ini di makan bersama chili sos , sambal chili hijau dan juga ulam-ulaman

Hafizi sedang menikmati keenakkan pho daging

Selesai sahaja makan , kami berbual bersama pelancung Malaysia yang makan juga di sini, dia beritahu yang dia dah lama bermastautin di Perth. Dia kata kalau nak datang ke Perth nanti boleh contact dia utk booking apartment dan sebagainya. Borak punya borak sampai kami terlupa pula hendak membeli beg di situ. Kami sempat pekena dulu kopi susu ais yang lazat sebelum meneruskan perjalanan kaki ke Tuan Travel di alamat 99 Pham Ngu Lao Street , Dist 1 , HCMC, untuk menempah perjalanan ke Mekong pada keesokan hari nya. Di sini harga yang ditawarkan memang murah giler jika dibandingkan dengan pakej-pakej yang ditawarkan oleh agensi dan hotel yang lain. Tony ( nama staff kedai ) memang mesra dan dia sempat pulak nak ajak ngeteh bila dia tutup kedai pada malam nanti. Harga pakej ke Mekong adalah dalam lingkungan 7 USD utk seorg, berbeza dengan pakej yg ditawarkan oleh hotel kami menginap iaitu sekitar 20USD utk seorg. Tu belum lagi dibandingkan dengan harga pakej travel agensi kat Malaysia, memang mahal la.


 Mr Tony , memang friendly orangnya.

Hafizi dan Mr Tony bergambar di kedai. Diorang dah jadi geng sekarang ni, hehehe

So kalau hendak berkunjung ke HCMC dan hendak mencari pakej yang murah ke Mekong , Chu Chi Tunnel dan sebagainya, berhubunglah dengan Mr Tony ni.
Email : tuantravel99@gmail.com
Laman web : www.tuantravelvietnam.com / www.tuantravel.com


No comments:

Post a Comment

HP Bowling Tournament 2017

Tahun ni banyak la pulak jemputan Bowling Tournament. Jemputan kali ni pula datang dari pihak HP. Acara ini dilaksanakan bagi merapatkan ...