Ho Chi Minh City .. hari pertama

Tarikh : 13/7/2016

Kami bertolak ke KLIA 2 pada jam 9:30 pagi , perjalanan yang selesa kerana tiada kesesakan lalulintas di ELITE Highway sehingga ke KLIA 2 . Terima kasih juga kepada Aznor kerana sudi menghantar kami sekeluarga ke sana. Perjalanan kami memakan masa selama 40 minit .

Selepas check-in di KLIA2 , Hafizi dan Miza memang seronok sangat nak naik kapalterbang AirAsia sebab dah lama tak naik katanya.

Sampai sahaja di KLIA 2 kami terus ke kaunter check-in Air Asia untuk proses 'beg drop' . Bagi memudahkan urusan check-in , kami terlebih dahulu telah web check-in di rumah, senang dan mudah. Proses check-in di kaunter tidak mengambil masa yang lama , hanya 15 minit sahaja termasuklah menunggu giliran. Kami diberi 'boarding pass' dan di suruh menunggu di balai berlepas di ruang menunggu L7. Flight kami berlepas dalam jam 12 20 tertangguh selama 20minit.

Boarding pass , Ho Chi Minh City kami datang !!

Lama betul menunggu untuk naik kapalterbang ni.

Miza ni dengan pantas melihat makanan yang dijual di dalam flight. Dia kata nak makan nasi lemak la. Harganya dalam RM 13 satu set, mahal betul.

Memang gembira la diorang ni dapat makan nasi lemak di udara , padahal rasanya tak sedap sangat pun.
Nasi Lemak AirAsia

Kami sampai di Tan Son Nhat International Airport pada jam 1:30 petang waktu Vietnam
Laluan menuju ke kaunter imigrasasi dan bagasi di airport. Nampak macam tak berapa sesak.

Kami sempat membeli sim kad unlimited data dan jumlah panggilan selama 13 jam dengan harga 10USD.  Data yang diberi sebanyak 790MB dan selepas kuota habis data masih boleh digunakan tetapi kelajuannya amat perlahan .Tapi takper sekurang-kurangnya dengan adanya data ni ia penting untuk kami berhubung dengan dunia luar .

Proses imigrasasi amat mudah sekali di sini , lagi mudah berbanding di Malaysia , tidak ketat hanya cop dan keluar, pegawai tu pun tak tanya apa-apa mungkin sudah biasa dengan rakyat Malaysia yang selalu datang ke HCMC. Selesai proses imigrasasi kami terus ke kaunter 'Loss and Found' sebab kami hendak melaporkan kerosakan pada bagasi kami semasa tiba di HCMC. Layanan terbaik kami terima dari staf kaunter tersebut dan memang mudah sekali urusan tu.

Layanan mesra dari staf kaunter `Loss and Found` di airport.
Bagasi kami yang rosak. Nasib baik tak teruk sangat , kalau tidak abis semua baju terkeluar sana-sini.
Saigon Ground Services , layanan memang terbaik.

Setelah selesai pemeriksaan kastam, kami terus ke kaunter teksi . Tambang yang dikenakan hanya 220,000 Dong  untuk ke hotel kami menginap.
Kaunter teksi yang kami pilih untuk ke hotel.
Resit teksi dalam 220,000 Dong ke hotel.
Kami boleh menaiki teksi Vinasun bermeter tetapi rasa malas nak sorong beg jauh-jauh ke perhentian teksi.
Suasana di luar airport , memang sesak dengan manusia

Teksi-teksi yang digunakan di sini semuanya jenis Toyota yang baru. Perjalanan kami ke hotel mengambil masa lebih kurang 45 minit kerana kesesakan jalanraya yang teruk. Motosikal bersimpang siur sana sini, tapi takda pula berlaku kemalangan.
Motorsikal memang banyak di HCMC

Diorang dah biasa macam tu rasanya.Setelah sampai di hotel pemandu teksi tu terus meminta tips dari kami dan kami beri RM5 dan di sungguh gembira nampaknya dengan tips tu. Melancung ke HCMC ni , setiap masa mesti jer ada orang yang minta tips, so kena lah awal-awal sediakan banyak duit kecil.

Proses check-in di hotel Hiang Lien ni amat mudah sebab kami dah booking dari online awal-awal lagi. Kami hanya memberi passport kepada staf kaunter dan dia terus bagi kunci bilik bernombor 801 kepada kami. Bayaran pun belum di laksanakan lagi membuatkan kami risau juga takut duit hotel tu terguna pulak untuk kegunaan lain.

Di sebelah hotel kami ada kedai 24jam Circle K milik jutawan Malaysia tu , so kami belilah keperluan utk makan malam kami seperti chili sos , telur ayam , mineral water dan sebagainya. Harganya amat murah jika dibandingkan dengan harga di Malaysia. Harga Roti segar berserta telur goreng + salad+tomato+bawang hanya RM1.90 jer ( 10,000 Dong ) , murah sangat.Chili sos yang kami beli pun memang ada halal certifed, so kami tidak was-was lah menggunakan bahan tersebut. Hari ni kami tidak pergi kemana-mana just duduk sahaja di dalam bilik hotel memandangkan kami memang dah terlebih penat mengharungi perjalanan yang jauh pada siang hari.