Ho Chi Minh City .. hari keenam

Tarikh : 18/7/2016

Sebelum sarapan , kami telah memasukkan semua pakaian serta barang yang kami telah beli ke dalam beg pakaian, manakala baki-baki makanan dan botol-botol mineral yang tidak digunakan kami buang sahaja . Sarapan hari ni pun simple jer , makan roti , telur ,salad segar dan kopi vietnam, memang tu jer la yang boleh kami makan , yang lain memang tak boleh lah sebab status halalnya amat diragui. Setelah urusan check-out di hotel selesai ,kami terus ke jalanraya untuk mengambil teksi ke airport.

Sudah semestinya teksi pilihan kami adalah dari syarikat Vinasun , yang boleh dikatakan antara syarikat teksi yang paling telus di HCMC. Perjalanan ke airport memakan masa selama 30 minit dan bayaran adalah dalam sekitar 135,000 Dong . Kami memberi wang 200,000 Dong dan pemandu memulangkan baki sebanyak 50,000 Dong. Kami dah tahu memang dia akan ambik tips punya. Tapi takper la bajet kami pun dalam sekitar 200,000 Dong.

Sampai sahaja di airport , kami terus check-in di kaunter airasia dengan segera. Proses check-in berjalan lancar sebab sebelum ni kami dah melakukan web check-in sendiri. Di boarding pass kami menunjukkan pintu gate yang akan kami masuk adalah di pintu gate 16 , tetapi di papan kenyataan pula di pintu gate 20. So kami ikut sahajalah ke pintu gate 20. Ramai jugalah yang pergi ke pintu gate 20 tu. Tapi apabila masa berlepas hampir tiba ,tiada pula tanda di skrin yang menunjukkan no penerbangan kami. Kami terus bertanya kepada staf airasia dan diorang mengatakan kena tunggu di pintu gate 16.

Terpaksalah kami bergegas ke pintu gate yang jaraknya agak jauh. Bukan kami sahaja yang terkena malah pelancung dari luar negara pun ada yang terkena juga. Apabila kami melihat sekali lagi di skrin papan kenyataan , mereka telah memperbetulkan kenyataan tersebut, memang huru-hara.

Boarding pass kami dari HCMC ke KL
Babai HCMC , lain kali kita bertemu lagi.

Kapalterbang kami tiba lewat 20minit mungkin kerana kesesakan lalulintas di laluan terminal tersebut. Perjalanan kami mengambil masa selama 1 jam 30 minit. Sebelum mendarat kami sempat pekena nasi ayam penyet Indonesia , Shepherd's Pie dan mee meggi kari. Urusan kami selesai pada jam 5 petang di terminal KLIA2, dan nasib baik ada Aznor yang menjemput kami utk kembali ke Puncak Perdana.

Semoga bertemu lagi HCMC !!